Nederlanders is Dutch Country - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van Ruud Leede - WaarBenJij.nu Nederlanders is Dutch Country - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van Ruud Leede - WaarBenJij.nu

Nederlanders is Dutch Country

Blijf op de hoogte en volg Ruud

07 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Lancaster

We zijn zover afgezakt om de Amish live te kunnen aanschouwen. Net voorbij Lancaster, de hoofdstad van de county ligt Dutch Country en dat gebied wordt overspoeld door toeristen die allemaal wel eens willen zien hoe dat werkt zo zonder moderne fratsen. Wij hebben ook de toerist uitgehangen en hebben rondgekeken in hun biotoop. Dat is heel verwarrend, want hun boerderijen staan tussen alle andere boerderijen in. Je komt paard en wagens tegen, mannen en vrouwen in de verwachte outfit, met strooien hoed of met een kapje. Je vraagt je dan af of zij zich bewust zijn van hun toeristische aantrekkingskracht en hoe die status zich verhoudt met hun eigen waarden en normen. Verwarring alom dus bij ons, maar wel een unieke ervaring.
Na Dutch Country zijn we naar een overlook over een rivier gegaan, een vondst van Lidi in een van haar 25 boeken over Amerika. En inderdaad, het uitzicht was adembenemend mooi (foto's volgen) met wat onweersgerommel in de verte. Vandaar dat de derde mogelijke bestemming werd geskipt en we weer naar de camping togen voor een voedzame maaltijd. Voor de maaltijd heeft Lidi nog gebeld met Nederland over de status van ome Mar. Toen de mannen in het zwembad lagen kwam zij met de boodschap dat de goede man was overleden. Een tweede overlijdensgeval in de familie na tante Bep aan de de Leedekant. Toch een beetje een domper dit soort berichten.
Morgen een ritje New York, naar de camping het dichtst bij het inleveradres. Nog twee nachten camper dus. Alle reisgenoten kijken inmiddels wel uit naar een echt bed. New York is de erste kans, al zal het wel weer bedhelpen zijn omdate de bedden hier vaak mar 1,90 lang zijn. En dat redden we dus niet!